Reclamebelasting geen taak van gemeente

VVD Zwartewaterland stemt vanavond niet in met de verlenging van het heffen van een verplichte reclamebelasting voor ondernemers in Genemuiden. John Smits: ‘’Wij vinden het innen van contributie voor een ondernemersvereniging geen taak van de gemeente, dus wij zullen vanavond burgemeester en wethouders vragen om te stoppen met deze constructie’’.

De gemeenteraad stemde eind 2019 in met een proef en evaluatie van de reclamebelasting. De VVD stemde toen niet tegen, maar wees wel op de financiële consequenties voor startende ondernemers en de mogelijke gevolgen voor ondernemers in Zwartsluis en Hasselt. Driekwart van de ondernemers was toentertijd positief over het starten van deze proef. Inmiddels is de evaluatie afgerond en blijkt dat 60% van de ondernemers niet positief is over de samenwerking tijdens de proef.

Ondernemers in Genemuiden hebben altijd laten zien dat zij samen kunnen werken om hun stad te promoten. Smits: ‘’Een braderie organiseren of bloembakken plaatsen is niet afhankelijk van het innen van een verplichte reclamebelasting door de gemeente. Het is afhankelijk van de wil en bereidheid van ondernemers. Wij denken dat deze wil en bereidheid er ook is zonder deze verplichte reclamebelasting.’’